sunnuntai 2. helmikuuta 2014

Русская зима (Venäläinen talvi)

Kirjottelin tänne viimeksi maanantaina 13.tammikuuta. Täytyy sanoa, etten ole kyllä montaa päivää koulussa sen jälkeen ollut.. Välillä tietysti olen sinne päässyt, mutta enimmäkseen en. Ensimmäisellä viikolla (viime postauksen jälkeen) olin siis kipeä, enkä tehnyt juuri muuta nukkumisen, syömisen ja teen juomisen sijaan. En tiedä mitä ihme flunssaa mahtoi olla, oli vaan vähän lämpöä, mutta saman tien kaikki voimat pois.
     
Viikonloppuna (18.-19.1) olin jo paremmassa kunnossa ja olin venäjän tunneilla. Sunnuntaina sitten amerikan vaihtari tuli Timashevskista tänne ja hengailin sen sekä japanilaisen vaihtarin kanssa koko päivän. Oli kyllä niin mahtavaa, vaikkei mitään ihmeempiä hulluttelun sijaan tehtykään. Siitä sitten taas maanantaina kouluun ajatuksena, että tuleva viikko istutaan taas koulun penkillä..

Meinasin jo tänne jossain vaiheessa postata kuvan talvivaatteissa ja sateenvarjon kanssa, että tällainen tää talvi täällä on. Kivat kurakelit ja sellasta, muttei onneks niin kylmä. Tiistaina sitten mua käytännössä katsoen kiellettin menemästä kouluun, koska ulkona oli liukasta ja kotoa sähköt pois. Aamulla meinaan kun heräsin, niin tottakai valmistauduin kouluun. Alakertaan tultuani host vanhemmat sitten sanoivat, ettei ole viisasta lähteä ulos, vain urhea host isä lähti töihin :)

Oli kyllä hyvä etten silloin lähtenyt kouluun. Näkymä ulkona oli aivan älyttömän kaunis, mutta vaarallinen! Jäätä oli niin paljon, etten ole koskaan nähnyt niin paljon jäätä! Satoi vettä ja oli pakkasta ja mm. rikkinäisen auton päällä oli ainakin kaksi senttiä pelkkää jäätä!! Kotona ei siis ollut sähköä, eikä vettä. Kaksi päivää istuskelin kotona ja sitten lähdin kaupunkiin vapaaehtoisen luokse asumaan. Oli siis muutenkin tarkoitus mennä sinne asumaan perjantaina, kun viikonloppuna oli AFS:n Mid Stay Orientation (la-su).








Mun oli siis tarkotus asua siellä orientaation ajan, mutta sitten mulle soittikin toinen vapaaehtoinen, että ne haluaa mut asumaan tervetuloperheeseen. Tää oli siis ihan normi venäläinen perhe, joka asu lähellä koulua Nro 23. Siellä oli siis mukavaa ja mielenkiintoista, vaikka olisinkin mielummin asunut vapaaehtoisen luona. Se perhe kun on mulle jo kuin toinen venäläinen perhe <3

Sunnuntaina sitten takaisin kotiin ja maanantaina kouluun. Tiistaina sitten vapaaehtoinen soittaa mulle ja käskee jäämään kotiin, kun ulkona on niin kylmä ja liukasta. Tällasta täällä nyt sitten on.. -15 astetta pakkasta, joka tuntuu paaaaljon kylmemmältä kuin Suomen vastaava!! Johtuu varmaan ilman kosteudesta, kylmästä Siperian tuulesta ja siitä, ettei mulla ole täällä edes kunnollisia talvivaatteita. Mulle kun sanottiin, että ne kurakelit on Krasnodarin talvi, eikä lunta juurikaan tule.. Eikä nyt viittis ostaa muutamaks päiväks/korkeintaan muutamaks viikoks ihan järkyttäviä talvivarusteita tänne...
   
Nyt oon sitten taas ollu kotona. Viihdyn kyllä täälläkin hyvin, oon päässy enemmän valtaamaan tota keittiötä, kun mun perhe on alkanu enemmän arvostaa ja huomaamaan mun keittiöinnostuksen :) Host isoäidin kanssa oon tehny erilaisia ruokia ja leiponu sekä sen kanssa että itsekseni. Toki nyt olen jo ollut niin paljon kotona, että tekisi jo mieli lähteäkin jonnekin. Tällä hetkellä tosin, tuollaisen tuulen takia, ei ole edes mahdollista kävellä kaupunkiin, kun lautta ei toimi.
          Meillä kotona onneksi lämmin, mutta soitin mm. vapaaehtoiselle ja siellä kuulemma sisälläkin kylmä, vaan 16 astetta, kun ei täällä vaan yksinkertaisesti ole suunniteltu kaikkea tämmösiin pakkasiin ja lumeen. Eikä siis kaikki ole niin paljoa koulusta olleet pois kun minä :p Mulla vaan yksinkertaisesti ei ole kunnollisia talvivaatteita ja koulumatka on se kävely vajaan tunnin + lautan odottelu (joskus tosin aamuisin pääsen vähän matkaa marshrutkan kyydissä!), että parempi ehkä vaan kiltisti pysytellä kotona.. Muuten olen kohta taas kipeä.






Nyt viikonloppuna paistoi aurinko pitkästä aikaa, eikä tuulikaan ollut yhtä hurja kuin aiemmin. Kylmä, mutta ihana sää! Päätin pukea lähes kaikki täällä olevat vaatteeni päälle ja lähteä ulos nauttimaan lumesta! Päällä oli siis sukkahousut, legginssit, sukat, villasukat, säärystimet, kahdet housut, vanhat farkut, paita, huppari, kaksi huivia, sormikkaat, lapaset, pipo ja talvitakki. Innostuin leikkimään lumella ihan kuin pikkulapsi ja lopulta tultiinki sisälle molemmat ihan lumessa kummatkin :D








En ole vaan yksinkertaisesti jaksanut päivittää blogia, joten nyt tuli tämmönen muutaman viikon sekava selotus. Kommentoikaa, jos jäi asioita epäselväksi! :))

Rakkaudella
Nella

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti