maanantai 30. joulukuuta 2013

Suomalaisen joulun aikaa Venäjällä

Jatkan tässä varmaan siitä, mihin jäin edellisessä postauksessa kymmenen päivää sitten eli lupasin raportoida tänne pipareiden onnistumisesta. Tosin olin niin ylpeä, että piti jo silloin heti Facebookiin siitä kertoa :D Hyvin siis onnistui! Siirappia en löytänyt kaupoista (tai siis kyllä näillä on siirappia, mutta se on ihan semmosta juoksevaa ja jollain maustettua), joten päätin sitten host äidin kanssa itse yrittää tehdä. Jonkinlaista siitä sitten tulikin ja sain taikinan tehtyä. Siinä sitten menikin edellisviikonloppu (21.-22.12) ja maanantaina vielä koulun jälkeen koristelin piparit ja kokosin tekemäni piparitalon. Pipareista tulikin ihan kotoisen makuisia, joka johtui varmaan Suomesta tulleesta valmiista piparimaustepussista. Kiitos äiti (ja mummi yrityksestä)!



Löysin jopa tuollaisia muotteja täältä, niin tuli kuin Suomessa.

Pikkuvelikin auttoi painelemaan muoteilla.



Onnistui sentään kaasu-uunissakin leipominen, vaikka se onkin hankalampaa. Varsinkin isot talot osat levisivät ihan muodottomiksi, joten niitä piti heti äkkiä leikellä uunista tultua.


Tein siis pipareita AFS:n joulujuhlaan, jota vietimme illalla 24.12 Korenovskissa. Kotiin halusin tehdä piparitalon ja host perhe ihmettelikin mikä se sellanen on. Tosin unohdin ostaa koristeita, joten ostin vaan lähikaupasta kaikki hedelmäkarkit mitä siellä oli :D

<3


Plus tein sinne myös semmosen maustekakun. Ostin ton paidan Suomesta ennen lähtöä ja se onkin mun lempipaita täällä kotona. Pikkuveli innostu kuvaamaan mua, ni siks minäkin olen kuvissa :D

Muuten joulunaika täällä oli vielä ihan tavallista arkea ja koulussakin olin suomalaisen aatonaaton ja jouluaaton. Keskiviikkonakin olisi tietysti koulua ollut, mutta tuosta Korenovskin juhlasta väsyneenä ja pettyneenä minähän päätin etten kouluun mene.  Maanantai ja tiistai siis meni tosi hyvin koulussa ja illalla kotona tehdessä pipareita ja esitelmää suomalaisesta joulusta. Koulussa kerroin, että Suomessa joulu on 24.12 ja mua onniteltiin koulussa ja muutamat ihanaiset antoivat mulle jopa pieniä joululahjoja<3

Vasemmanpuolisen antoi opettaja, jonka venäjän tunneilla käyn 4. luokan kanssa ja oikeanpuolisen mun host perhe mulle joululahjaksi. Oon ihan otettu<3

Suomalaisesta aattoillasta eli ohjelmasta Korevoskissa en sen sijaan tykännyt. Olisi se varmaan ollut ihan mukavaa, mutta kun siellä oli enimmäkseen esityksiä, joita koulu siellä oli meille valmistellut ja huonon äänentoiston takia ei siitä saanut mitään selvää. Aloin vaan ajattelemaan suomalaista joulua ja sehän ei ainakaan mieltä piristänyt. Illalla kuitenkin oli ihan mukavaa siellä, kun oli rennompaa. Ehkä mulla oli liian korkeat tai väärät odotukset, kun kuitenkin sinne oli tulossa ruokaa ja vaihtarikavereita.


Piti tehä esitys siitä, miten omassa maassa vietetään joulua. Olen ylpeä omastani, sillä näin sen eteen paljon vaivaa. Opin kyllä itsekin jotain uutta suomalaisista perinteistä. Monelle oli yllätys, että joulua vietetään Suomessa 24.pvä eli aattona joulupäivän sijaan. Pidin siis esitelmän venäjäksi ja huomatkaa hieno tonttulakki!

Дед Мороз и снегурочка (pakkasukko ja lumityttö?) tulivat myös käymään, niin kuin joulupukki esiintyy ennen joulua Suomessa. Oikeastaan tuo voidaan kääntää suomeksi niin kuin joulupukki, mutta meillä on oma sana/sananmukainen käännös venäläiselle joulupukille eli pakkasukolle..

Joulukuusi kuuluu uuteen vuoteen.

Vasemmalta maat: USA, Italia, Thaimaa, Japani, Venäjä x 2, Suomi (minä), Venäjä


25.12 eli suomalaisen joulupäivän vietin oikeastaan Suomessa suomalaisen perheen kanssa hengaillen niin paljon kuin pystyin pätkivän Skype-yhteyden kautta. Mulla on nyt täällä venäjällä toinen perhe ja vapaaehtoisen perheestäkin on tullut mulle melkein kuin yksi perhe lisää, kun olen siellä hengaillut. Siellä asuva japanilainen vaihtari sanoikin, että oon sille ku sisko. Voisin siis sanoa, että mun perhe on kasvanut kansainväliseksi. Tämä ei kylläkään vähennä mun Suomi-perheen arvoa. Pikemminkin täällä ollessani sen arvo on vaan kasvanut ja oon tajunnut kuinka tärkeä se on mulle. Suomessa ollessani se kun on ollut niin itsestäänselvyys!

Nam nam, borchia, lettuja, teetä ja maustekakun jäänteet!

Host perheen tuttavat oli kylässä ja niillä ihana pikkunen poikavauva! Ikävä mun lastenhoitotyötä, vaikka kyllä tasan tiedän miten ne lapset osaa huutaakin. Host perhe vitsaili, että lähetetään tää kuva Suomeen, että mites täällä Venäjällä :D


Viime perjantaina olin baletissa katsomassa Pähkinänsärkijän. Jos tykkäsin oopperasta, niin tästä tykkäsin kyllä vielä enemmän! Musiikki oli kaunista ja sitä balettia olisi voinut katsella vaikka kuinka kauan tahansa (jos paikat eivät olisi puutuneet siellä istuessa).  Sieltä menin siis taas yöksi vapaaehtoisen luo ja lauantaina venäjän tunnille. Siitä alkoikin sitten mun loma! Eilen oltiin sitten pelaamassa jalkapalloa läheisellä jalkapallokentällä. Olihan siellä kylmä, mutta Suomessa on voi olla tollanen keli joskus syksyllä.
Nyt täällä vaan rennosti Uutta Vuotta odotellessa ja illalla, toinen päivä tammikuuta, lähdenkin AFS:n talvileirille Voronezhiin (lausutaan enemmänkin Varonezh,koska paino toisella tavulla ;) )! Kirjoittelen myöhemmin lisää vuodenvaihteesta ja sitten leirin jälkeen leiristä. Sinne leirille kestääkin junamatka semmoset 16,5 tuntia, mikä on venäläisille aika vähän - ei edes vuorokautta! Täällä kun on pitkät etäisyydet.

П. Чайковский (Tsaikovski)
Щелкунчик  (pähkinänsärkijä)
Rakkaudella
Nella

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti